Hur många språk kan du?

Teckning från Nobel i Rinkeby och Tensta 2019.

Eleverna i årskurs 4 på Askebyskolan i Rinkeby vet redan massor om Alfred Nobel.

– Hela hans familj flyttade till ett annat land …

– Alfreds lillebror Emil dog i en olycka!

– Han var kär i en tjej som inte ville gifta sig med honom.

– Han hade skrivit ett brev om vad som skulle hände med hans pengar när han dog.

Det visar sig att klassen har läst om Nobelpriset och Alfred Nobels liv i lågstadiet, och minns många detaljer. Deras förkunskaper gör det lätt för mig att introducera arbetet med Nobelpriset för eleverna, som ska vara med och göra årets Nobelhäfte till Nobelpristagarna tillsammans med elever på Enbacksskolan i Tensta. Sedan hoppas vi att en av årets Nobelpristagare tackar ja till vår inbjudan till Rinkeby bibliotek under Nobelveckan i december. Då ska eleverna överlämna häftet och framföra sina hyllningar. Snart vet vi vem vi ska skicka inbjudan till.

Syskon och kusiner i tidigare Nobelhäften

Det är första lektionen jag träffar klassen, och jag blir alltid lite nervös inför en ny elevgrupp. Tänk om de inte alls är intresserade av det vi ska göra? Men den oron är helt obefogad. Många elever vill vara med och berätta om Alfred Nobel och Nobelpriset, och de har massor av frågor om vad det är vi ska göra tillsammans. Vi tittar i Nobelhäften från tidigare år, och där hittar några elever både syskon, kusiner och skolkamrater. Läraren Tannu Rahman Chowdhury var själv med som elev år 1996 när Wisława Szymborska tilldelades Nobelpriset i litteratur. Jag visar bilder av hur det går till när Nobelpristagaren besöker Rinkeby bibliotek. En flicka räcker upp handen och säger att hon gärna vill prata på scen.

Ett internationellt pris – två internationella stadsdelar

Vi pratar förstås också om varför det passar så bra att arbeta med Nobelpriset i just Rinkeby och Tensta. Även där kan vi luta oss mot Alfred Nobel och hans önskan att priset skulle vara en angelägenhet för hela världen, inte bara Sverige. Pristagarna kan komma från vilket land som helst. I både Rinkeby och Tensta talar invånarna många olika språk, och dessa språkkunskaper är förstås värdefulla när man ska möta en Nobelpristagare.

Vi inventerar alla språk som eleverna i årskurs 4 på Askebyskolan talar utöver svenska, och det blir en lång lista:

  • albanska
  • arabiska
  • badinani
  • berbiska
  • bosniska
  • engelska
  • franska
  • malajiska
  • marockanska
  • pashto
  • patwa
  • ryska
  • somaliska
  • swahili
  • tadzjikiska
  • thailändska
  • tigrinja
  • turkiska
  • uiguriska
  • urdu
  • uzbekiska.

Nog hade Alfred blivit lite imponerad. Han insåg säkerligen värdet av att kunna flera språk och behärskade själv fem olika språk.

Text: Annelie Drewsen, författare och projektledare för Nobel i Rinkeby och Tensta